Se alla inlägg

Lycklig av vardagsmotion

Alla är väl medvetna om att en stillasittande livsstil inte är bra för hälsan. Många är duktiga på att utföra regelbunden schemalagd träning men ofta på bekostnad av vardagsmotion. Man prioriterar helt enkelt träning framför vardagsmotion, basen till all annan träning.

Citerar Lovisa Sandström, årets PT, och Metro Modes intervju med henne:

“Vad tycker du om den nuvarande hälsotrenden?
Jag tycker att det är bra att vi blir mer medvetna om vad hälsa är och hur vi kan öka den. Vi svenskar har gott självförtroende och tror att vi är hälsosamma. I själva verket sitter vi mest i EU, 1% av befolkningen rör sig mer än 30 minuter per dag och vi har aldrig köpt så mycket receptfria värktabletter som vi gör nu. Hälsotrenden tidningar gärna skriver om är bara etablerad i en extremt liten grupp, som antagligen hade tränat och ätit nyttigt oavsett om det varit trendigt eller inte.”

1% av befolkningen rör sig mer än 30 minuter om dagen. Skrämmande siffra eller hur? Den moderna människans grundträning utförs av bara 1%. För vardagsmotion är träning för den högpresterande, stressade människan. En redan stressad kropp behöver inte mer stresspåslag utan lugn återhämtning och bra sömn. Vi vet att träning har en positiv effekt på stress men inte om den är högintensiv.

December är här, en stressig månad för de flesta. Ge din kropp en stund av skön och lågintensiv träning, gärna utomhus.

Läs gärna Saras kloka inlägg om träning i olika faser i livet, det finns en tid för all sorts träning.

DSC06992

Jag blir lycklig av utomhusträning, speciellt efter en lång arbetsdag.

Lämna en kommentar